Jak jsme jeli s člunem do Chorvatska

Plánujete jet s člunem do Chorvatska? Jste stejně jako my úplní začátečníci?
Podívejte se jaká byla naše zkušenost z letošních prázdnin.

Již v loňském roce jsme si před prázdninami pořídili starší nafukovací člun s délkou 3,6m a výkonem motoru do 5HP plni natěšeni toho jak náš dovolenkový pobyt v Chorvatsku posuneme ještě na vyšší úroveň.

Ani nevim proč, ale byli jsme přesvědčení o tom, že pro tuto kategorii nebudeme stejně jako u nás, ani v Chorvatsku potřebovat žádná povolení.
Až dodatečně jsme zjistili, že tomu tak není v případě, že člun má  délku větší než 3m, stejně tak je třeba mít mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla.
Vzhledem k tomu, že jsme již byli s rodinou velmi natěšení a nechtěli se dovolené s člunem vzdát a že z dostupných diskuzí vyplývalo, že pokud se budeme chovat slušně tak by si nás něměl nikdo všímat, jsme cestu absolvovali.

Vše proběhlo naštěstí ok, nicméně pro tento rok jsme chtěli být vklidu a tak jsme podnikli všechny potřebné kroky:

  • Průkaz vůdce malého plavidla a a mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla absolvováno u SPS Přerov. 500Kč kolek, 250Kč potvrzení o zdravotní způsobilosti, 400Kč knížka s otázkami
  • Registrace člunu a motoru v ČR – proto abyste mohli člun a motor registrovat u Plavební správy ČR potřebujete doložit odpovídající dokumentaci – zejména schválení technické způsobilosti, CE značku.
    Vzhledem k tomu, že náš člun i motor je staršího data a neznáme značky, nejsme schopni tyto informace doložit. I proto jsme člun registrovali přes společnost  CsLloyd, která nám za poplatek 555Kč vystavila evidenční kartu člunu a motoru. Dle informací této společnosti  má být tento evidenční list uznaný ze strany Českého i Chorvatského Ministerstva dopravy.

Jako svoji destinaci jsme si vybrali městečko Novigrad, které leží kousek od Zadaru u Novigradského moře, tedy jakého si vnitřního moře, které je propojené jen několika kanály.
Pro začátečníka nesporná výhoda v tom, že veškeré břehy jsou relativně blízko a i pokud vás bude unášet voda, vždy dosáhnete pevniny :-).

Registrace člunu, zakoupení viněty, se provádí v Chorvatsku na tzv. kapitanátech.
Seznam naleznete zde

My si zvolili  ten nejbližší naší destinaci v městě Starigrad s plánem zastavit se zde cestou v pátek ráno.
Kapitanáty mají otevřené pouze v pracovní dny od 7 do 15hod. Pokud cestujete o víkendu máte smůlu.
Bohužel jsme nakonec byli nucení vyrazit až o den později a do Chorvatska tak dorazily v sobotu ráno.
V pondělí ráno jsem se tak autobusem vypravil přímo na kapitanát do Zadaru, kde bylo nejlepší autobusové spojení.

Po té co jsem dorazil na místo mi pracovník sdělil, že jim nefunguje online registrační systém a že neví kdy vůbec se jim ho podaří zprovoznit.
Doporučil mi člun registrovat na jiném inspektorátu například v 30km vzdáleném Biogradu.
Vzhledem k tomu, ze jsem cestoval autobusem to bylo prakticky neřešitelné a tak zhruba po 3 hodinách čekání jsem se přece jen dočkal.

První komplikace nastala když úředník začal pátrat po registrační značce člunu. Odvětil jsem popravdě, že žádnou, protože tento typ člunu netřeba v naší zemi registrovat, ale že extra pro případ Chorvatska jsme si zřídili tuto evidenční kartu.
Překvapilo mě, že i přesto, že jsem byl na jednom z větších kapitanátu, vypadal tento úředník, že vidí podobnou registraci prvně a neví co si o ní má myslet.
Po poradě s kolegou a snad i na základě mého dlouhého čekání se nakonec uvolil a pokračoval v žádosti s tím, že jako registrační značku uvedl číslo evidenčního listu.

Otázkou je zda tedy toto číslo by nemělo být po správně uvedené i na člunu, což samozřejmě není a co by se tak v případě kontroly stalo.

Další zádrhel nastal u doložení pojištění, kde já argumentoval vygooglenými informacemi, že to je vyžadováno až od motoru s obsahem 15kw a úředník na tom, že jako cizinec musím mít pojištění v každém případě i kdyby měl motor jen 1kw.
Abych tedy byl schopen registraci dokončit, musel jsem si pojištění sjednat na místě.
Platební kartu neakceptují a tak jsem měl obavu zda mi bude stačit hotovost 300KN což jsem i úředníkovi sdělil.

Nevím zda shodou náhod či úmyslem jsem byl požádán přesně o úhradu částky rovnající se mojí hotovosti tedy 300KN z toho 120KN za registraci člunu do konce kalendářního roku 2017 a 180KN za pojištění pro 4 osoby na období 1 roku.
Nedostal jsem žádnou nálepku, ani plavební mapy o kterých jsem se dočetl v diskuzích.

Snad příští rok, když budu kupovat vinětu novou,  již vše na základě předložených dokumentů z letošního roku,  proběhne hladce.

Jaká je vaše zkušenost, postup? Dejte nám vědět do komentářů.

Sledujte a lajkujte nás.
 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Líbí se vám tyto stránky? Dejte o nás vědět vašim přátelům.