Přeložení obytného vozu může přijít draho!

Před zapůjčením obytného auta či koupí obytného vozu byste si měli přečíst následující řádky.

Většina obytných vozů se v Evropě vyrábí v kategorii do 3,5 tuny, tedy tak, aby Vám k jeho řízení stačil pouze řidičský průkaz skupiny B a aby Vaše cesta byla na většině dálnic zpoplatněna shodně s osobními automobily.

Výrobci uvádějí u každého vozidla jeho tzv. pohotovostní hmotnost, která obsahuje podle EU1230/2012 vlastní hmotnost vozidla včetně řidiče o hmotnosti 75 kg a palivové nádrže naplněné z 90 %, u obytných vozů také ještě základní vybavení včetně 20 litrů v nádrži na vodu, 100% naplněné hliníkové lahve s 11 kg plynu a buben s kabelem o váze 4 kg.
Rozdíl mezi maximální přípustnou hmotností a pohotovostní hmotnosti vozidla je tzv. užitečné zatížení. Výrobce vždy také udává směrodatnou odchylku v rámci výrobních tolerancí, např. +/-5 %, kterou připouští při výrobě.

Proto ať už si chcete obytný vůz půjčit či uvažujete o jeho koupi, měli byste jako jedno z klíčových kritérií pro výběr Vašeho obytného auta, typu a jeho značky sledovat a počítat tzv. doložnost.

Přeložení obytného vozu totiž může přijít velmi draho například v situaci, kdy Vás rakouská dopravní policie zastaví a zváží – při zátazích od června do září číhají na přeložené cestovatele. Pravděpodobně dostanete pokutu v řádu stovek eur, horší ale je, že budete muset věci z auta vyložit tak, abyste nepřekračovali maximální přípustnou hmotnost, a až pak budete moci pokračovat. Jen si představte, že ze svého bydliště posíláte kurýra pro věci, které si prostě dál vézt na dovolenou nemůžete. Ten nejhorší scénář je, že se stane pojistná událost a pojišťovna odmítne poskytnout pojistné plnění z důvodu výluk pro případ překročení maximální přípustné hmotnosti.

Je tedy neetické, když mnohé firmy půjčují či prodávají obytné vozy bez upozornění na parametry užitečného zatížení vozidla, které při natankování plných nádrží, se zvláštní výbavou, věcmi s sebou a čtyřčlennou posádkou přesahují maximální přípustnou hmotnost o stovky kilogramů.

Například krásný sedmimetrový obytný vůz v kategorii pro 4-5 osob poskytuje maximální komfort, pohodlí a je vybaven moderní technikou, jeho doložnost do 3500kg (maximální přípustné hmotnosti) je však často pouze 340 kg.
Pokud má Váš vůz zvláštní výbavu, je potřeba ji k váze připočíst, údaje se samozřejmě liší dle výrobce.

Výpočet váhy zvláštní výbavy: podvozkový paket + 29 kg, zimní paket + 27 kg, paket pro jízdu 6 osob + 10 kg, příprava pro kameru +2 kg, střešní okno + 8 kg, velká lednice + 15 kg, izolovaná odpadní nádrž + 2 kg, druhé dveře garáže + 3 kg, markýza + 30 kg, klimatizace v obytné části + 31 kg, držák na kolo +10 kg, elektrické topení v podlaze + 5 kg, zadní stabilizační nožičky + 6 kg, satelit + 25 kg.

V takovém případě se doložnost vozu ztenčí ze 340kg na pouhých 162kg.
Pokud si na cestu vezmete vybavení a jídlo o hmotnosti 110 kg, kola o hmotnosti 30 kg, dva balíky pitné vody s hmotností 18 kg, k řidiči o váze 75 kg se přidá i rodina se součtem hmotnosti 140 kg, připočítáte dalších 50 litrů pitné vody v nádrži a druhou plynovou láhev o hmotnosti 22 kg (10 kg plynu + 12 kg obal), pak jste přeloženi o 208 kg.

Proto nepodceňujte údaj o doložnosti ani v případě koupě, ani v případě zapůjčení obytného vozu – solidní půjčovna obytných vozů Vás seznámí s detaily doložnosti a stejně tak učiní i odpovědný prodejce, který Vám chce pomoci vybrat ten Váš obytný vůz. Neznalost zákona neomlouvá a odpovědnost v konečném důsledku ponesete vždy jen Vy.

Také se mi velmi líbí nové velké modely, ale když zjistím údaj o jejich doložnosti do výše maximální přípustné hmotnosti, na mnohé mne přejde chuť.

Pro výše uvedené je vhodné se skutečně zamyslet nad typem obytného vozu a zjistit si jeho doložnost. Opravdu nutně potřebujete věci, které si berete s sebou na dovolenou? Je vhodné se také vyvarovat zbytečného předzásobení jídlem a nápoji, vždyť v zemích, kam máte namířeno, můžete vše potřebné koupit, o lepší kvalitě jídla v porovnáním s českými supermarkety ani nemluvě.

Pokud by se změnila evropská legislativa a posunul se limit z 3500 kg např. na 3900 kg, bylo by vše jiné, třeba se nám v Evropě blýská na lepší časy, uvidíme.

Zdroj a autor článku KaravanTravel.cz majitel Jiří Čapek
www.karavantravel.cz

Sledujte a lajkujte nás.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Líbí se vám tyto stránky? Dejte o nás vědět vašim přátelům.